Saturday, November 3, 2012

KAIN PELIKAT



kain pelikat la..la..la..la..kain pelikat..la..la..la..la..

kain pelikat ni memnag sinonim kan dengan orang lelaki?..tapi ada jugak perempuan yang pakai kain pelikat ni..nak- nak yang buat baju kurung tu..baju kosong kain tu guna kain pelikat,,haha,,x bleh blah guna tu..ni pun aku tahun ada kawan aku yang ada baju cmtu tau..tapi cantik gak..baju urung medon plak tu..kain pelikat ni banyak kegunaannya kan? orang lelaki selalu pakai time nak sembahyangm lau zaman dlu-dlu pun orang buat tudung kepala..main sangkut je..ha..


sekarang ni tak kira umor pakai kain pelikat ni..budak2, 4,5 tahun pun dah pandai nagis guling-guling katanya nak pakai kain cam abah..haha..( anak buah aku)



ni ha..oarang sekarang ada yang buat pertandingan guna kain batik..tapi nmpak kretif gak la kan? hehe



korang mesti tahu game ni kan? selalu orang main ni..futsal..kat sekolah selaalu buat kalau ada sukaneka kan? lucu pun ada lari-lari kain terlendoh..lepastu jatuh guling-guling


yang ni orang buat hantaran..tapi aku tak tahu la..kalau sekarang ni orang masih guna ke tak kain pelikat ni sebagai hantaran



yang ni tudung pashmina orang panggil..sebelum ni aku panggil pashima..haha..gelak kawan aku dengar aku sebut..corak camni pun ada orang buat tudung,,ada yang buat baju kemeja yang selalu kita tengok tu kan, ada yag jenis lapik meja dak corak petak-petak..semuanya bermula dengan kain pelikat gak kan?



yang ni sah-sah korang tahu kain songket..nampak eksclusif kan? orang ramai buat baju kurung, kebaya,satu  lagi orang buat kebaya pario kan? yang lain aku x thu dah fungsi dia..tapi corak2 kain pelikat dengan songet tak jauh beza pun nampak sama je..cuma songket ni warna warni je..






contoh yang orang buat baju kurung



 ramai yang pakai songket ni nampak lawa je kan? kalau nak lawa ena la try pakai songket ni..pasti naik seri..dah la,,warn ceria je..(^_^)

No comments:

Post a Comment