Tuesday, September 10, 2013

WAJIB BILA BERJUBAH...


 BismILLAH.. AlhamdulILLAH.. Ramai dalam kalangan wanita sekarang mulai memilih jubah sebagai busananya.. Jika dilihat, pelbagai jenis dan fesyen jubah yang ada sekarang.. Di sini, sedikit tips memilih jubah yang baik.. Dirimu begitu berharga wahai srikandi Islam sekalian.. Pilihlah yang terbaik agar dirimu terjaga..


1) Pilihlah kain jubah yang tidak bergetah.. Bagaimana nak tahu bergetah atau tidak? Sebelum membeli atau memakai, cuba tarik kain jubah tersebut.. Kain jubah yang bergetah boleh ditarik menjadi lebih besar dan setelah dilepas ia kembali pada bentuk asal.. Bermakna, kain jenis ini akan mengikut bentuk tubuh tuan yang memakainya.. Syarat pakaian yang menutup aurat, tidak menampakkan bentuk tubuh..

2) Pilihlah kain yang tebal atau tidak terlalu nipis.. Kain yang tebal melindungi dari terzahirnya warna kulit kalian.. Bagaimana nak tahu tebal atau nipis? Letakkan jubah tersebut pada pancaran cahaya.. Cahaya tidak menembusi jubah yang tebal.. Insya ALLAH terlindung bentuk tubuh dan warna kulit kalian..

3) Pilihlah jubah yang berpotongan 'inverted V' (/ \).. Lebih selesa untuk melangkah berbanding jubah yang berpotongan lurus (| |).. Jubah 'inverted V' lebih melindungi bentuk tubuh, terutama bagi yang berbadan gempal.. Yang kurus, sudah molek mengenakan potongan lurus.. ^^,

4) Pilihlah jubah yang warnanya tidak terlalu menarik perhatian.. Seeloknya warna-warna gelap dan suram..

Untuk jubah yang menampakkan bentuk tubuh, menzahirkan warna kulit dan warna-warna yang 'striking', simpanlah dan pakailah di hadapan yang halal buatmu sahaja.. Berhiaslah secantiknya..

Jadi, wanita syurga sekalian.. Selamat memilih dan ingat selalu ALLAH swt sayang kalian.. ALLAH swt awal-awal lagi ingatkan dalam surat cintaNYA pada kita, di dalam surah al-Ahzab ayat 59.. Jagalah apa yang datang dari ALLAH swt, nescaya ALLAH swt akan jaga kita.. Semoga bermanfaat.. Semoga ALLAH swt redha..









Silakan ambil kalau ada yang berkenan. Tak perlu bayar, kredit mahupun top- up, cukup sekadar doakan aku berdiri di atas landasan yang benar setiap kali melangkah :)

*Yang Tertutup dan Terjaga Rapi itu Indah, Lebih mahal dan Bernilai*

No comments:

Post a Comment